Is het niet een ...

... hoop gedoe?

De meeste professionals zijn in eerste instantie erg gericht op de inhoud van hun vakgebied. Ze worden ingehuurd vanwege die kennis. Dus het voelt voor sommigen een tikje tegennatuurlijk om je te bekwamen in zorgen dat anderen jouw inbrengen ook op waarde schatten. Want, zo luidt de redenatie, anders had die ander me toch niet ingehuurd?

Wij denken dat de tijd dat vakkennis alleen genoeg was, voorbij is. Er  is meer nodig dan inhoud om als intern of extern adviseur succesvol te zijn. Het resultaat en plezierdat een adviseur, een stafmedewerker, projectmanager en veel anderen hebben is een combinatie van:

  • hoe goed hun inhoudelijk advies is;
  • de mate waarin anderen dat advies accepteren.

Voor het effect van adviseren wordt wel eens een formule gebruikt. In onze termen ziet dat er als volgt uit:

Resultaat en plezier van je werk = Inhoud × Leidingnemen

Deze manier van samenwerken, van adviseren, van je opstellen als partner, noemen wij leidingnemen.

Waarom is het goed voor opdrachtgever?

  • Hij krijgt er een adviserende partner, een vertrouwde adviseur bij. Iemand die hem steunt bij het uitoefenen van zijn taken. Iemand die hem vroegtijdig en op een open en tegelijk respectvolle manier vertelt wat het effect van zijn handelen is. Iemand die hem helpt met het nemen van betere beslissingen. Want het is vrijwel onmogelijk geworden dat de manager alle inhoudelijke expertise heeft.

Waarom is het goed voor de organisatie waarvoor je werkt?

  • De meeste in- of externe bureaus die professionals leveren, willen graag ‘partner’ of ‘vertrouwde adviseur’ worden van hun opdrachtgevers. Een langlopende relatie, waarin niet te veel over geld of budget gesoebat wordt. Dat lukt alleen als de professionals gezien worden als vertrouwde adviseurs.
  • Vertrouwde adviseurs worden in een vroeg stadium gevraagd om mee te denken over problemen. Daardoor kunnen zij sneller een opdracht voor zichzelf regelen, en heeft de organisatie waarvoor ze werken minder verkoopkosten.
  • Een vertrouwde adviseur hoort bij een klant vaak koopsignalen over mogelijke nieuwe projecten. Als hij de klant kan helpen door iemand van zijn eigen bureau in te schakelen, kan hij voor meerwerk zorgen. Let op: omdat het een vertrouwde adviseur is, zal hij uiteraard nooit misbruik van zijn positie maken en ook nooit iemand naar binnen schuiven met als primair doel meer omzet te halen.

Waarom is het goed voor jou als professional?

  • In de eerste plaats ga je er beter werk door leveren. Je adviezen komen beter aan en worden ook vaker daadwerkelijk opgevolgd.
  • Je hebt meer grip op de uitvoering van je opdrachten. Als er iets mis gaat (en dat gebeurt nu eenmaal), dan weet je eerder wat je eraan kunt doen.
  • Als je de rol van vertrouwde adviseur aanneemt, is de kans groot dat er meer opdrachten op je pad komen. Dat betekent meer invloed op wat je volgende opdracht is. Je kunt meer sturen hoe je carrière zich ontwikkelt. Als je het vinden van een nieuwe opdracht aan een ander overlaat, is de kans groot dat je steeds opnieuw voor hetzelfde kunstje wordt gevraagd.
  • De rol van vertrouwde adviseur invullen, is positief voor de doorgroeimogelijkheden bij veel organisaties. Je bouwt een netwerk van opdrachtgevers op, en dat is veel waard. Professionals met een goed netwerk vallen op een positieve manier op. Ze worden sneller senior of partner en hebben een streepje voor op de arbeidsmarkt.
  • En last but not least: je werk wordt er leuker door. Je hebt meer voldoening van je werk als jouw inhoudelijke bijdrage op waarde wordt geschat.